Gastvrijheid: de kunst om iemand zich welkom te laten voelen! Zeker als iemand “nieuw” is. Maar hoe doe je dat nu precies en zorg je ervoor dat het eerste contact direct “raak” is? En hoe creëer je dat welkome gevoel dat je de bezoeker graag laat ervaren?
We staan uitgebreid stil bij houding en gedrag die hieraan bijdragen. Zo is luisteren een belangrijke gewenste vaardigheid. Daarnaast laten we zien hoe je snel bij de bezoeker kunt aansluiten; niet alleen welkom heten maar ook op een vlotte en prettige wijze echt contact maken en erachter komen waar de bezoeker voor komt. Immers; oprechte aandacht en belangstelling doet de onderlinge relatie goed en zorgt voor een tevreden bezoeker die graag weer terugkomt.
Daarnaast staat op het programma wat wél en wat niet op te lossen voor de ander en hoe je kunt voorkomen dat je té betrokken bent bij de ander. Het belang van het tijdig stellen van een grens hierin hoort hierbij en komt ook aan bod. Tenslotte bespreken we dat doorverwijzen en meedenken óók een vorm van helpen is (en hoe de ander daarmee geholpen wordt)!
Theorie en praktijk gaan hand in hand. De training is praktisch; het geleerde kan direct in de praktijk worden gebracht. De theorie wordt steeds kort en bondig gepresenteerd waarna de deelnemers aan de hand van praktische oefeningen (zoveel mogelijk afgestemd op hun werksituatie) aan de slag gaan om zich de vaardigheden eigen te maken. Ervaring leert dat deelnemers juist door veel te oefenen het meeste leren.
< Terug naar overzicht